Sunday 12 October 2014

Trip ke Padang (Sumatera Barat) Indonesia - DAY 1


Assalamualaikum w.b.t
hihihi... mcm kelakor plk... berjalan dah merata-rata tempat, tp skrg baru nak berjinak2 jgn "story morey"  my experience  atau apa2 sajalah yg ada kaitan dengan cara bercerita  di dlm ati sambil meluahkan melalui jari jemari diatas keyboard my lappy ini.. (hukhukhuk) 

Aku sebenarnya nk ceritakan pengalaman aku n d'geng selama 4h3m (9 oct - 12 oct 2014) di Sumatara barat atau lebih dikenali sebagai Padang (kalau korang tgk dlm air asia la). Al-kisahnya aku suka beli tiket awal2 masa air asia tgh buat promosi. Masa tue aku tolong belikan utk member2 aku dengan harga RM102 sorang (return). Beli tiket pada bulan Feb-14 dgn niat nk fly bln Oct-14. Yang aku sendiri plk masa tue beli tiket balik je dlu rasanya masa tue rega RM40. konon2 nye nanti bila aku nk beli tiket pergi tue dapat rega promosi lagi (mybe masa tue budget xcukup nk beli 2way terus). lastly aku beli jgk tiket pergi dengan harga RM169 (tue kira dah last minute & aku andaikan mmg dah xde promosi kot sbb lagi 2 minggu sblum tarikh dirancangkan.. Padan muka aku!!)

Bila dicampur tolak, akhirnya group kami seramai 13 dewasa & 1 infant. Berangkatlah kami pada 9oct14 jam 7.40am seramai 11 org dan 3 orang lagi naik flight tengahari. Opssss.. Sebelum tue aku nk citer, setelah duk sibuk servey2 pakej tour, akhirnya aku tertarik, terpana, terjatuh gedebak gedebuk dgn salah satu tour nie.. aku rasa dia offer lagi lumayan. cuba korang kira congak tambah tolak pakej utk 13 dewasa (infant tu free je) utk 4h3m (hotel, transport, makan 3xsehari) dengan harga Rm365 sowang.. korang rasa murah ke idak??? tiket kapal tu asing ler dah aku citer kt atas tu tiket pergi balik rm102 jer sowang.. isk... idok paham2 nih!.. Ok. bila dah bayor pakej tue, korang hanya bwa duit utk belanja shj.. juga duit airport tax RP100.000 sowang.. (pastikan korang dah asingkan dlm envelope lain, gam kan terus..) aku takut korang terguna kang xpasal2 xleh balik mesia mentang2 la kain kt sana murah2 kang shopping sampai xhingat nanti.. hihihi... pasal saper tour guide tue nanti aku citer n bg contact number.. korang baca dlu abis citer aku nie.. kang kalau aku bagi skrg xdan2 korang tinggalkan blog aku nie n terus whatsapp tour tu. (hahahahah)

Meh aku belanja korang gambo sekeping dua... bior gambo  yang berbicara...

airport minagkabau belah dlm.. 

masa sampai tue terus bawa kami semua bekpes kt sini

Kat Lamun Ombak nie bekpes kitaorg xmasuk dlm pakej sbb pakej start dari lunch. So kena bayor sendiri... meh tgk apa yg aku order.. 

Martabak Mesir
RP20,000 = RM5.50
Jus Sirsak & jus Pokat
setiap satu RP13,000 =RM3.60
Mee Goreng Special
RP32.000 = RM8.90


Ok, dah kenyang tu kitaorg terus gerak ke bukit tinggi sbb 2 mlm di bukit tinggi dan 1 mlm sebelum berangkat pulang tu di hotel area Padang. On the way ke bukit tinggi kami singgah2 ditempat2 yg menarik...

Lembah Anai Air Mancur
Air terjun nie mmg tepi jalan. kitaorg singgah la kejap amik gambo.. xkan nak mandi plk. aku tgk xde pun org mandi.. huhu. kemudian kami langsung ke wisata lain.. 


Rumah Gadang
Susun atur di dalam rumah Gadang
3 dara Pingitan dan aku bini orang.. hahaha


kat sini kami diberi taklimat mengenai sejarah Rumah Gadang ini. Korang boleh mencuba pakaian org minang ini dengan harga RM10 atau RP35.000. mula2 aku ingat kan Free rupanya ada Fee.. hehe. tp xpe la.. berbaloi jgk. bila lg nk merasa kan.. nk dtg lagi ke padang nie belum tentu lagi bila... Owhhhhhh... aku lupa nk citer.. aku tukar duit hanya 1juta Rupiah shj okey!!!! rate dgn Rm276. aku nie bkn nk shopping sngt pun, bwa kamera 1 dah cukup. Trip kali nie aku nk belanja utk diri sendiri je.. minum fruit juice puas2.. rasa mknan itu, rasa makanan ini.. Telekong pun dah byk last trip pi vietnam aku dah rembat. hihihi



Lunch yg sudah ditaja (masuk pakej)


Masakan Padang



Pakej lunch kitaorg ialah air putih shj yg free.. kalau mau juice kna byr sendiri.. itu aku xkesah.. aku tetap akan order juice jgk... rugi wei kalau datang Indonesia xtry juice..masa nie aku order Orange Juice..RP13,000. Tp orange juice nye aku kurengg sikit mybe dia guna limau mandrin kot.... 

ini senarai juice... 

Perjalanan ke Bukit Tinggi diteruskan.. kemudian kami singgah di kedai kain sulaman yg terkenal. Kalau ikutkan mmg bas kami berhenti dpn kedai "Pandai Sikek". Telekong dan baju Sulaman bkn main byk cantikk..Harga pun boleh tahan jgk.. Sekali tanya telekong ini berapa ribu.. ada yg RP700k, ada yg RP300k.. tp mmg cantikla.. Oleh sbb aku nie dtg bkn nk shopping.. akupun kluar la dari kedai tu. saje plk jenjalan kt kedai depan, sebelah.. ushar2 harga.. (padahal xnak beli pun). Rupanya kedai depan tu jauh lebih murah.. (hahahahaha)

Kedai Namira


Kat Kedai Namira tue la aku rembat 2 helai kain cotton sulam (RP175k sepasang), dan telekong sulam pun harga Rp175k..(Itu semua yg member kirim, dah bagi duit Rupiah siap2 hokey!!!) lau xsilapnye kedai sblum tu aku g tanya harga semuanya Rp200k dan keatas.. 

Setelah singgah 2-3 kedai kain sulaman, rombongan kami terus ke Hotel Royal Denai view utk check in bilik. Hotel 2 bintang je sesuai dengan pakej Jimat yg kami pilih.. hihihi.. hotel ok, not bad! untuk tidur je kan...so xpayah la nak ber'jacuzzi bagai.. hahaha... seusai solat jamak, aku n laki aku kuar jenjalan. Geng2 lain agaknya tengah berehat urut kaki la kot.. (andaian yg xleh blahh!! haha). Berjalan kaki di kawasan sekitar untuk  mencari "kartu simpati" (simkad).. aku beli simkad dengan harga RP5.000 jer.. (RM1.50) siap internet bagai wei...(internet 1.5GB, pulsa RP3.000)


BON = Hutang

Dah siap semuanya, kami balik hotel sempatlah rehat kejap sambil layan whatsapp yg berduyun2 masuk (maklumler baru active'kn internet). Jam 7mlm (waktu indon lewat sejam, kalau ikut waktu mesia ialah kul 8pm) kami semua berkumpul di lobby hotel untuk pergi mkn malam. 


Dinner Pertama kami di sini

Satay Hayuda


Jus Tomat & Soto 


Juice malam itu aku try jus Tomat (tomato). Sangat enak!! yg korang nampak nasi tu, aku sebenarnya bukan order nasi putih + sup sayur etc. aku just order nk 
SOTO. Xsure plk la soto kt sini mmg dihidangkan dgn nasi putih canggini atau nasi impitnya dah abis... huhu apapun layan je la... 

Selepas Kenyang

Dah kenyang ape lagi..... Balik hotel membuta la...... hahaha....   esoknya  byk lg tempat untuk dilawati...


~~~~ To be continue~~~~


3 comments: